понеділок, 16 березня 2015 р.

Урок Перемога щирих людських стосунків над багатствами Снігової Королеви. Авторська оцінка героїв твору.



Мета.  Вчити  цілісному  сприйняттю  літературного  твору;  розкрити 
            головну  думку  казки;  вдосконалювати  навички  складання 
            порівняльної  характеристики  героїв;  розвивати  зв”язне  мовлення,
            логічне  мислення,  пам”ять;  виховувати  сильну  особистість,  здатну 
            на  справжній  вчинок.


Обладнання.  Ілюстраціі  художників  до  твору  Андерсена.

Словникова  робота.  Символ,  Афродіта.

Епіграф.                                          Я  не  можу  дати  їй  більше  сили, ніж 
                                                                                              у  неї  є  тепер.
                                                         Хіба  ти  не  бачиш,  яка  велика  її  сила.
                                                                             Г. К.  Андерсен


Робота  на  уроці.

1.     Літературна  головоломка.
Завдання:  розташуйте  оповідання  у  правильному  порядку.

„Хлопчик  та  дівчинка”.
„ Маленька  розбійниця”.
„...  про  дзеркало  та  друзки.”
„ Лапландка  і  фінка”.
    Принц  і  принцеса”
„...у  замку  Снігової  Королеви...”
„ Садок  жінки,  яка  знала  чари”.

2.     Дослідницька  робота.
-         Що  можна  назвати  символом  казки  „Снігова  Королева”.

3.     Словникова  робота.
Символ-  умовне  позначення  якогось  предмета,  поняття,  явища;  розпізнавчий  знак.

4.     Повідомлення  учнів  про  троянду.
Давні  греки  називали  троянду  даром  богів, а  поети  називали  царицею  квітів.  Появу  цієї  чарівної  квітки митці  Греції  пов”язували  із  багатьма  легендами.  Ось  одна  із  них.
Троянда  народилась  із  білосніжної  піни  яка  покривала  тіло  Афродіти,  коли  ця  богиня  кохання  у  своїй  дивній  вроді  вийшла  з  моря.  Боги  помітили  не  менш  привабливу  квітку  і  вирішили  оббризкати її  нектаром,  який  мав  надати  троянді  безсмертя  та  чудового  запаху.  Але  через  заздрощі  деяких  богів  нектар  не   дав  троянді  безсмертя,  і  вона   залишилась  такою  самою  смертною,  як  і  все,   що  народжується   на  землі.
Білими  трояндами  прикрасили  храм  та  садок  Афродіти.  Ця  квітка  залишалась  білою  доти,  доки  Афродіта  не  дізналася  про  загибель  свого  коханого   Адоніса.
У  страшному  розпачі  богиня  побігла  до  місця  трагедії,  незважаючи  на  колючки,  що  роздирали  її  ноги.  Декілька  крапель  божественної  крові  впали  на  білі  троянди,  і  вони  набули  червоного  забарвлення.
 Троянда – символ  чистого,  палкого,  істинного  кохання.
Вінками  з  троянд  давні  греки  прикрашали  наречених,  трояндами  вони  встеляли  шлях  воїнів-  переможців,              троянди  носили  також  на  голові  і  грудях  на  знак  жалоби,  як   символ  короткочасності  нашого  життя.
-Назвіть  епізодо,  в  яких  автор  згадує  про  троянди.  З  яким  персонажем  тісно  пов”язана  ця  квітка?  Доведіть  свою  думку.
_ Що  автор  протиставляє  троянді  у  казці?  Із  яким  персонажем  пов”язані  сніжинки?
-Що  спільного  і  відмінного  між  трояндою  і  сніжинкою?
- Що  символізують  у  казці  троянди,  сніжинки?


5.     Аналіз  учнівських  малюнків  до  казки.

6.      Робота  з  ілюстраціями  художників  до  казки.


7.       Складання  порівняльної  характеристики  Герди  і  Снігової  Королеви.

Г Е Р Д А                                                  С Н І Г О В А    К О Р О Л Е В А


8.     Робота в групах.
1.     Історія Гедри нагадує поширений у народних казках сюжет пошуків брата, нареченого, нареченої.Пригадайте одну з таких казок, порівняйте її сюжет із сюжетом Снігової Королеви.
2.     Яку літературну казку схожу на Снігову Королеву ви читали. Порівняйте їх.
3.     Указці Андерсена є герої, у вдачі яких поєднано позитивні і негативні риси. Назвіть їх . Обгрунтуйте свою думку прикладами із тексту.
4.     Назвіть приклади використання гіпербол у перекладі казки Снігова Королева.
Словникова робота. Гіпербола.

9.     Пошукова робота.
Завдання: За допомогою тексту казки доведіть, що батьківщина казки Андерсена – Данія.

10.                       Підсумкова евристична бесіда.
-         Чому поцілунок Снігової Королеви був майже смертельним, а Герда своїм поцілунком повернула Кая до справжнього життя?
-         Чому Герда перемогла Снігову Королеву. Як ви вважаєте, хто серед людей і звірів допоміг їй найбільше?
-         Які перешкоди довелося здолати Герді? Чи вартий був Кай того, щоб за нього так боротись?
-         К. Паустовський казав: Андерсен навчив мене світлої віри у перемогу сонця над темрявою і доброго людського серця над злом.Як ви розумієте ці слова? А чому вас навчив Андерсен?

11.                       Заключне слово вчителя про мандри Андерсена, про любов і шану його читачів, про вічність сюжетів датського письменника.

     12.Домашнє завдання.  Підготуватися до підсумкового уроку по творчості
                                              Андерсена.
                                               Переказувати казку від імені її героїв.






















Тема. Перемога щирих людських стосунків над багатствами Снігової
           Королеви.

Мета.Продовжити ознайомлення з сюжетом казки “Снігова Королева” і
           головними її героями – Гердою і Каєм, вчити пов”язувати між собою
           вчинки літературних героїв, розуміти їх мотиви, працювати над
           розвитком уміння давати розгорнуті відповіді на запитання;
           виховувати мужність, непохитність, відданість, щирість на прикладі
           головної героїні, сприяти розвитку усного мовлення і творчої уяви
            учнів.

Словникова робота. Портрет, пейзаж, атитеза.

Обладнання. Ілюстрації до казки та дитячі малюнки.

Е П І Г Р А Ф .                                Людська душа і друг,
                                                          безсумнівно, цінніші за
                                                           все інше. 
                                                                                                Г. Сковорода

                    Р О Б О Т А        Н А     У Р О Ц І .
І Актуалізація опорних знань учнів.
    Бесіда.
-         Навіщо у першій історії Андерсен розповів про диявольське дзеркало і його уламки?
-         Яким було життя Герди і Кая до того, як хлопчик разюче змінився? Що говорить автор про їх ставлення одне до одного?
-         Чому Снігова Королева зявилася вперше перед Каєм?

Словникова робота.  Портрет.

-         Як змальовує портрет Снігової Королеви автор? (Зачитайте).
-         Що насторожує у її красі? Подивіться на ілюстрацію. Чи зумів художник відобразити задум автора?
-         Портретгероїні якої літературної казки нагадує портрет Снігової Королеви і чим ?
-         Подумайте, чи може бути справжньою краса без ширу, без тепла?
-         Чи випадково потрапили уламки диявольського дзеркала в серце саме Кая?
-         Як змінився після цього Кай?
-         Як реагували на його витівки сусіди ? Чому?
-         Що трапилося з Гердою після того, як зник Кай?
-         Як ставиться автор до своєї героїні?

ІІ Робота з підручником.
Знайдіть у тексті портрет Герди. Зачитайте його. Спробуйте порівняти з портретом Снігової Королеви.
 Скажіть чи відбиває зовнішність їх внутрішній світ?

Словникова робота.  Антитеза.

ІІІ Робота над розвитком творчої уяви.

І варіант.  Пригадайте, якою побачив Кай Снігову Королеву уперше?
                 Опишіть її від імені Кая.

ІІ варіант. Від імені Кая розкажіть про відчуття хлопчика, коли він мчав
                  по небу у санях Снігової Королеви.  

ІІІ варіант.  Подумайте і дайте відповідь на питання: Чому саме Кай (а не
                    Герда) полоненим Снігової Королеви?

ІV Переказ уривку, що розповідає про перебування Герди у доброї
      чарівниці.

V Бесіда за змістом.

-         Чому жінка, яка вміла чаклувати, опустила троянди у садку глибоко під
-           землю?
-         Чому саме троянди мали нагадати Герді про Кая?
-         Чому жінка зачарувала Герду? Чи не стала вона схожою на Снігову Королеву?
-         Чому від сліз Герди троянди пінялися з – під землі?
-         З яким настроєм Герда покидає садок чарівниці?

Словникова робота.  Пейзаж.

Прочитайте опис пейзажу, яким закінчується третє оповідання? Як настрій героїні перегукується з осіннім пейзажем? Поясніть, чому їй, на думку автора, сірим, сумним здався всенький світ?

VI Читання четвертого опвідання ланцюжком

VII Підсумкова бесіда.
-         Ким для Герди був Кай?
-         Як склалися стосунки між хлопчиком і дівчинкою після того, як у серце Кая потрапив осколок чарівного дзеркала?
-         Як ви розумієте слова Г. Сковороди, що винесені як епіграф уроку?
-         Доведіть, що Герда – самовіддана і вірна у своїх почуттях?

VIII Тестова перевірка вивченого матеріалу із взаємоперевіркою.
1.     У якій країні народився Андерсен?
          1) .Англії;
           2). Норвегії;
           3). Данії?
2. У якій казці Г. К. Андерсен змальовує чисту, безкорисливу любов
    хлопчика і дівчинки?
            1).” Кресало”
                 2) „ Гидке каченя”
                 3). „Снігова Королева”
      3. Звичайна річ із незвичайними властивостями:
                  1).капелюх;
                  2).дзеркало;
                  3). санки
      4. Кому із героїв Андерсена споруджено пам”ятник у Копенгагені:
                  1). Русалочці;
                  2). Сніговій Королеві;
                  3).Оле – Лукойє?
       5. У кого з героїв „Очі блищали, як дві ясні зірки, але не було в них ані
           спокою, ні тепла”?
                   1). Герди;
                   2). Снігової Королеви;
                   3). Принцеси.
        6. Кому належать ці слова: „Я посаджу її у теплу піч, і вона розтане”?
                    1). Каю;
                    2). Герді;
                    3). Воронові.
           Перевірка і оцінювання.
ІX Домашнє завдання.  Читати 4 і 5 оповідання.
                                         Підготувати виразне читання в осбах уривків із казки
                                         та переказ епізодів, що найбільше сподобались.














Тема. Перемога щирих людських почуттів над багатствами Снігової
           Королеви.

Мета. Розкрити основні проблеми, покладені автором в основу казки;
          вдосконалювати навички складання характеристики героя на основі
          його вчинків та поведінки, розвивати навички виразного читання;
          виховувати відповідальність за свої вчинки.

Обладнання. Ілюстрації до казки Г. К. Андерсена.

Словникова робота. Антитеза.

Е П І Г Р А Ф .                              Живе той, хто не живе для себе,
                                                         Хто для других виборює життя.
                                                                                                    В. Симоненко.

                      Р О Б О Т А     Н А      У Р О Ц І .
І Актуалізація опорних знань учнів.
а). Переказ улюбленого епізоду казки ( колективна робота; діти переказують по черзі улюблений епізод „ланцюжком”, перемагає той ряд, який не допустить жодної неточності).
б). Індивідуальна робота біля дошки.
      1 учень – розгадати кросворд.

                                                             1











По горизонталі:
2.     Північна країна, де народився великий казкар.
5.     Героїня казки „Снігова Королева”.
6.     Переплетені між собою літери імені та прізвища.

По вертикалі:
1.     Поперечний брус на щоглі.
3.Автор казки”Снігова Королева”
4. Персонаж казки „Снігова Королева”.
2 учень – заповнити таблицю.
        Фантастичні
         елементи
Деталі повсякденного
          життя
       Перетворення
   звичайних речей на
          фантастичні





ІІ Літературна вікторина „Чи уважні ви читачі?”
-         Хто погано розмовляє мовою людей, але поцікавився у Герди куди вона прямує?
-         За якої умови молодий чоловік міг стати нариченим принцеси?
-         Чому Герда , на думку Ворона, не могла потрапити до палацу?
-         Яку відповідь дали ворони на пропозицію принца і принцеси „літати на волі”?
-         Що подарували принц і принцеса Герді на прощання?
-         Що викрикували розбійники, коли напали на карету?
-         Від кого Герда дізналась про те, що трапилося з Каєм?
-         Куди поїхала Снігова Королева?
-         Хто погодився відвезти Герду до володінь Снігової Королеви?
-         Що віддала маленька розбійниця Герді замість муфти?

ІІІ Робота за схемою.

                                Помічники Герди

    
                 хто?                      як ?                        чому?


                                    допомагає

 IV Виразне читання в особах оповідання.

V Робота з ілюстраціями до 4 і 5 оповідання.

     1. Хто жив у цьому палаці? Чому Герда відмовилась залишитись тут?
     2. Хто зображений на малюнку? Маленька розбійниця: яка вона - добра
         чи зла? Як зустріч з Гердою вплинула на неї? Доведіть свою думку.
   VI  Читання вчителем 6 і 7 оповідань казки.
   VII Бесіда за змістом казки.
-         Як виконав олень наказ маленької розбійниці „берегти маленьку дівчинку”?
-         Чому мудра фінка відмовилась варити напій, „що надав би їй силу дванадцяти богатирів”?
-         Опишіть замок Снігової Королеви. Що ви відчували, коли читали цей уривок? Чи приваблює вас краса володінь Снігової Королеви?
-         У королевстві Снігової Королеви все влаштоване з математичною точністю. Зазвичай розум у народних казках постає, як прояв добра. А от у цьому творі Г. К. Андерсена він, навпаки, виявляється часткою зла. Як ви вважаєте , чому?
-         Як вдалося Герді розтопити серце Кая?
-         Чому Герда перемогла чари Снігової Королеви? У чому її сила?

Словникова робота.  Антитеза.
Знайдіть у тексті якнайбільше протиставлень.

VIII Складання схеми – характеристики Герди.

вірила в Кая,  
сподівалась на його         близька до природи              мужня, сильна, 
порядність                                                                              непомітна

перемогла чари                         Герда                                            відверта,
Снігової Королеви          „волосся у Герди                                 чуйна, щира
                                          кучерявилось і освічувало
                                      золотим сяйвом її миле,                                                              
                                     привітне личко кругленьке                здатна до само-
                                          і рожеве, як троянда”                         пожертви

під її впливом                                                                             їй допомагали
змінилась маленька                                                                   люди і тварини  
розбійниця
                                                                                         добра, мала щиру душу і
                                                                                             велике палке серце
                                       викликала співчуття
                                               і повагу


IX Підсумок уроку.
Уважно розгляньте малюнок. Дотримуючись сюжету, знайдіть правильний шлях Герди.
                                                                                                       Фінка
                                        Річка
Герда                                                                   Олень

                                  Маленька                                                Ворон і
                                  розбійниця                                              Ворона   
Чаклунка                                                       Палац                                              
                                Лапландія              Снігової  Королеви


-         Як ви розумієте слова, взяті за епіграф? Про кого з героїв казки можна так сказати? Поясніть свою думку.

X Домашнє завдання. Читати 6 і 7 оповідання.
                                       Підготувати виразно читати та переказувати
                                       епізоди казки, що найбільше сподобались.








































Тема. „ Казкова мозаїка” (інтелектуальна гра за казками
               Г. К. Андерсена).Підсумковий урок.

Мета. Розширити знання учнів про казки Андерсена; розвивати їх усне
           мовлення; удосконалювати вміння висловлювати свої думки;
           виховувати уважного читача.

Обладнання. Портрет Г. К. Андерсена, збірки казок різних видань казкаря,
                       ілюстрації до його казок, музика до казок Андерсена.

Словникова робота. Інтелект, інтелектуал.
                       Інтелектуал – людина розумової діяльності;
                        Інтелект – розум, розсудливість, розумові здібності людини,
                       яка тонко відчуває і розуміє красу зовнішнього і
                       внутрішнього світу людини.

                          Р О Б О Т А    Н А   У Р О Ц І .
І.  Вступне слово вчителя, в якому ві ознайомить з умовами гри і метою
   уроку, проведе словникову роботу.

 ІІ.                         І Н Т Е Л Е К Т У А Л Ь Н А          Г Р А .

І тур.      „ Далі, далі  ...”

Орієнтовні  запитання:

-         Яку казку називають літературною?
-         Ким був за національністю Андерсен?
-         У якому місті він народився?
-         За що нагороджують премією імені Андерсена?
-         „ Зеленим лугом походжав довгоногий бусол і теревенив по – єгипетськи – цьому він вивчився у своєї маттері”? Яка казка Андерсена так починається?
-         Чий це портрет: „Старе ... з довгою жорсткою бородою і кущистими навислими бровами”
-         У чому за словами  старої фінки, сила Герди?
-         Чи довго Герда шукала Кая? Що вони помітили, коли повернулися додому?
-         Скільки років було Ельзі, коли вона повернулася додому з села, куди відправила її мачуха?
-         Скільки братів було у казці ”Дикі лебеді”?
-         У якій казці солдат оженився на принцесі?
-         Хто побачив, що король голий?
-         Якого зросту була Дюймовочка?


ІІ тур. Конкурс на кращого оповідача.

       Учні (по 3 з команди) переказують фрагменти улюблених казок, не
       називаючи їх. Команді – суперниці слід відгадати назву казки.

ІІІ тур.

       Учасники повинні якнайшвидше визначити вірну відповідь.
1.     Що не сподобалося принцесі у подарунках („ Свинопас”) ?
          а). вони були не справжні;
          б). вони були не гарні;
          в). вони були справжні.
2.   У який день Оле – Лукойє розповідав про весілля іграшок?
          а). понеділок;
          б). субота;
          в). п”ятниця.
3.  Кому з героїв Андерсена споруджено пам”ятнику Копенгагені?
          а).  Сніговій Королеві;
          б). Русалочці;
          в). Оле – Лукойє.
4.   Що могло врятувати Русалочку?
          а).  допомога батька;
          б).  смерть принца;
          в).   кров убитого нею принца.
5. Яке слово Кай намагався скласти із крижинок?
          а). мрія;
          б). простір;
          в). вічність.
6.   Що Снігова Королева обіцяла подарувати Каю, коли він складе це
       слово?
          а). ялинку;
          б). кришталевий замок;
          в). увесь світ;
          г). пару нових ковзанів.

IV тур.      „Ти – мені;  я – тобі”
       
        Члени команд задають один одному запитання по темі.

V тур.

         Учасники цього туру ті члени команд, що набрали найбільшу
          кількість балів.
          Завдання: За 1 хвилину записати назви казок Андерсена або
          імена казкових героїв. Перемагає той, хто запише більше.
Доки учасники працюють підбиваються підсумки у конкурсі „Кращий ілюстратор”.
      
 VI. Підбиття підсумків ІІІ туру.Визначення „інтелектуала”.

 VII. Підсумки уроку.
Учитель називає імена „інтелектуала”; кращого оповідача; кращого ілюстратора.

Заключне слово вчителя.
-         Ми сьогодні подорожували по казкових шляхах чарівника Андерсена в країну Добра, Щастя і Торжества Справедливості. Він завжди допомагатиме нам впевнено йти по довгих життєвих дорогах і буде саме тим битим чумацьким шляхом із „світу дитинства” у „світ дорослості”; по якому мандрує кожна людина.
        Звучить музика. Учні записують домашнє завдання: підготуватися до
    контрольної  роботи  літературних казках.


           
      
 








Немає коментарів:

Дописати коментар