Тема. Літературна казка. Олександр Пушкін. Вступ до
поеми “Руслан і
Людмила”.
О. Пушкін – видатний російський
поет, шанувальник народної казки.
Уславлення народної казки у вступі
до поеми “Руслан і Людмила”.
Т. Л. літературна казка, поняття про прозову і віршовану мову.
Мета.
Розкрити поняття літературна казка , її особливості та відмінності від
народної казки; розповісти дітям про дитячі роки О.Пушкіна,
зацікавити їх творчістю великого російського
поета; розвивати
навички правильного , вдумливого
читання та розуміння
прочитаного, збагачувати словниковий
запас; виховувати духовні
якості , працювати над розвитком
навичок виразного читання,
розкрити уславлення російської народної казки
у вступі до поеми
“Руслан і Людмила”; звернути увагу
на його структуру та образну
систему; формувати навички порівняння
літературного твору із
творами фольклору, розвивати образне мислення, пам”ять, усне
мовлення виховувати любов і повагу до слова , інтерес
до творчості
О. С. Пушкіна.
Е П І Г
Р А Ф . Что за прелесть эти сказки!
Каждая есть поэма !
А. С.
Пушкин.
Обладнання.
Дитячі портрети О. С. Пушкіна, портрет роботи Кіпренського,
виставка книг “Казки Пушкіна”, ілюстрації до його казок.
Р О Б О
Т А Н А У Р О Ц І .
І. Актуалізація знань з теми “Народні казки”.
- Які твори усної народної творчості вам
відомі?
- Які твори називають казками?
- Як створювалися народні казки?
- Пригадайте головне правило казки.
- Які види казок ви знаєте?
- З яких частин складається чарівна казка?
- Виразно прочитайте вірш Ліни Костенко. Яких
героїв казок згадано у ньому? А яких казкових героїв знаєте ви? Які з них
уособлюють добрі сили, а які злі?
Затишно
дітям у пазусі казок
Отак би
й слухав про царя Салтана
Або про
те, як весело козак
Обманює
турецького султана.
Про
карих коней з полуменем грив,
Про
чаклуна, що все на світі може.
І хто б
там, що кому не говорив,
А згине
зло, і правда переможе!
Той уЯги
царівну відбере,
Той кам”янисте поле переоре,
Кощей
Безсмертний неодмінно вмре.
І всі
безглуздя розум переборе.
Лиш
борись, а щастя не втече-
Не
схаменешся – півжитття позаду.
І день,
і ніч, і тисяча ночей...
Спасибі
вам за цю Шахерезаду.
І І .
Робота над поняттям “літературна казка”.
-
Літературна казка з”явилася не як наслідок
колективної творчості, її написав конкретний автор (Андерсен ”Снігова королева”).
-
Ми не тільки знаємо, хто написав ту чи іншу казку, ми відчуваємо
присутність автора у ній. Автор не приховує свого ставлення до героїв, до того,
що відбувається. Автор сміється, співчуває, жаліє, співпереживає.
-
Літературна казка створюється у писемній формі.
-
У літературній казці наявні побутові подробиці, часто вказано час і місце,
де відбуваються події.
-
Літературна казка може бути не тільки прозовою, а й віршованою.
-
Літературні казки поділяються на дві групи:
1)
казки в основу яких покладено фольклорні твори;
2)
власне авторські казки.
І І І .Слово вчителя про дитячі роки О С Пушкіна.
П л а н .
1. Родина О. С. Пушкіна.
2. Ставлення до няні Орини Родіонівни.
3. Народна творчість – джерело натхнення поета.
С л о в н и к о в а
р о б о т а .
Пролог, лукоморье,
неведомый, дол виденья, брег, витязь, чредой, дядька, пленяет, чахнет.
I V Виразне читання (напам”ять) вступу до поеми “Руслан і Людмила”
вчителем.
V. Бесіда на первісне
сприйняття уривку.
-
Що ви уявляли, коли слухали ці рядки?
-
Який твір нагадав вам цей уривок? Чому?
-
Які російські казки ви згадали?
-
Які картини зображені в уривку?
Опишіть їх , використовуючи слова з тексту.
-
Які фарби переважатимуть у ваших уявних ілюстраціях?
VI.
Слово вчителя про особливості читання вступу.
- Читати
повільно, урочисто.
- Робити логічні
наголоси.
- Виділяти
казкові картини паузами.
- Звернути увагу на вимову застарілих слів”дол”, “брег”, “чредой”, “златом”.(Ці слова роблять картини вступу
чарівними, казковими, відчувається, що події відбувалися дуже давно).
VII. Виразне читання вступу учнями.
VIII . Бесіда.
-
Назвіть казкову країну , яку вигадав О. Пушкін.(Лукоморье).
-
Учена казкова істота.
-
“Транспортний засіб” Баби Яги.
-
Приміщення , де тужить царівна.
-
Кількість вояків, які вийшли з морських хвиль.
-
Повелителька бурого вовка.
-
Країна, запахом якої просякнуті казки Пушкіна?
-
Хто полонив грізного царя?
-
Що втримує кота біля дуба?
-
Хто їде в ступі?
-
Цар, який чахне над злотом?
-
Споруда без вікон і дверей, та ще й на курячих ніжках.
-
З якого металу зроблений ланцюг, що на дубі?
-
Хто несе через ліси і моря богатиря?
-
Бліда казкова істота , полюбляє спати в гіллі.
-
Уважно подивіться на ілюстрації на с. 44-47. Кого з казкових персонажів зі
вступу до поеми “забув”намалювати художник?
-
Доберіть до цих ілюстрацій рядки з тексту.
-
Словесне малювання (використання інтерактивних методів ). Які б ілюстрації
виконали ви?
IX. Підсумкова бесіда.
-
Назвіть основні казкові картини вступу до поеми “Руслан і Людмила”.
-
Яких фантастичних героїв ви зустріли , читаючи уривок?
-
Хто з них уособлює добрі, хто – злі сили?
-
Як закічуються народні казки?
-
Як Пушкін закінчує свій вступ до поеми?
-
Прочитайте головні рядки вступу. Як ви їх розумієте?
X. Д / З . Вивчити вступ до поеми напам”ять.
Перечитати с.45 – 49 про Пушкіна та про літературну казку.
Тема.Урок
позакласного читання. Розгляд казок “Про двох дівчат: добру і
лиху”
(польська), “Розумна жінка (англійська).
Мета.
Розширити коло читання школярів; поглибити їхні знання про народну
казку, працювати над розвитком індивідуального читання,
вчити усно
відповідати на запитання за змістом
прочитаного, розвивати зв”язне
мовлення учнів, любов до книги, виховувати грамотного, розвиненого
читача.
Е П І Г
Р А Ф . Давно, в
дитячий любий вік,
В
далекім ріднім краю
Я
чула казку. Чула раз,
А й досі пам”ятаю.
Леся Українка.
Обладнання.
Тексти казок,
ілюстрації до казок, карта світу.
Р О Б О Т А
Н А У Р О Ц І .
І.
Повідомлення групи учнів про батьківщину казок, що вивчаються.
ІІ .
Переказ казок близько до тексту.
ІІІ .
Бесіда за змістом казок.
1.
“Про двох дівчат: добру й лиху”.
-
Розкажіть, як дівчата потрапили до жінки.
-
Як вони виконували роботу, доручену господинею?
-
Чи справедливо жінка нагородила своїх робітниць? Обгрунтуйте свою думку.
-
Доберіть слова, які допоможуть вам розповісти про добру і лиху дівчину.
-
Як ви гадаєте, чому казка має таку назву?
-
Сформулюйте головну думку казки.
-
Згадайте казки народів світу, схожі на цю польську казку. Що в них
спільного? Що відмінного?
-
До якої групи можна віднести цю казку? Доведіть свою думку.
-
Як називаються спільні сюжети казок у різних народів?
2.
“Розумна жінка”.
-
Назвіть головних героїв казки.
-
Яке завдання дав батько Джекові?
-
Хто допоміг йому виконати це завдання? Як ви гадаєте, чому Джек сам не міг
упоратись?
-
Чому Джеків батько вирішив одружити сина на розумній жінці? Доповніть свою
відповідь словами із тексту.
-
Яке завдання дав король батькові Джека?
-
Чому батько називає свого сина “недотепою”?
-
Які мудрі поради давала дружина Джека?
-
Розкажіть, як жінка – розумниця врятувала життя свого чоловіка і його
батька? Завдяки яким рисам характеру їй вдалося це зробити?
-
Доберіть слова, які допоможуть охарактеризувати Джека і його дружину.
-
Чому казка називається “Розумна жінка”? Запропонуйте свою назву до цієї казки.
-
Намалюйте за допомогою слів епізод казки, який вам найбільше сподобався.
I V. Творче завдання: клас поділяється на дві групи. Перша
вигадує
завдання
для розумної жінки; друга допомагає їх вирішувати.
V. Головоломка.
А
Завдання: зсуньте смужки Н Ь Н
таким чином, щоб можна С Д П
М
було прочитати прислів”я.
У Ь К
А С
До якої казки пасують
Т Ц Р
У Ж
ці слова.
И И М
І А
Х Т Ь У І
С Т
К
Ь Р
(На панську мудрість мужицька хитрість.)
-
Чи доводилось вам читати казки, яких також стосується це прислів”я? Назвіть їх . Згадайте головних героїв цих казок та
мудрі поради, які вони давали. Що спільного та відмінного в них?
VI. Гра “Добери прислів”я”.
Кого з героїв розглянутих казок характеризують ці прислів”я:
Добрий розум не дасть плакати.
Золото без розуму – болото.
Чоловік без розуму, що сніп без перевесла.
Дурість – причина нещасть.
Ліпше з розумним загубити, ніж з дурнем знайти.
Словникова робота: перевесло – скручена з рогозу перев”язь для снопів.
V I I. Творча робота.
- Діти, пригадайте, що називається фантастичною казкою?
- Назвіть основні ознаки цієї казки.
- Дотримуючись
основних вимог до фантастичної казки колективно скласти казку.
1.
Головний герой – хлопчик 11 – 12 років.
2.
Добра справа – рятує хворого дідуся.
3.
Перешкоди – злий чарівник.
4.
Чарівні предмети – зубна щітка, мило, хустинка.
5.
Добрі чарівники – фея.
6.
Щасливий кінець.
Діти працюють так, щоб кожне наступне речення було
продовженням попереднього, таким чином одержуємо колективну казку.
V III. Робота з ілюстраціями.
Хто тут живе?
Кому належать ці предмети?
Хто ці герої? З яких вони казок?
I X . Вікторина “Впізнай казку”.
1. Всесвітня література віддавна знає жінку, яка могла не
спати 2 роки 8 місяців і 4 тижні, і весь цей час говорила. Хто це? (Шахразада.”1000 і 1 ніч”.)
2. Цей дім ніхто не будував, жити в ньому мали право лише
5 братів, але в скрутну хвилину помістилося там майже все лісове царство?
(Рукавичка)
3. Красень – чоловік у повному розквіті сил. Має те, що
ви, чоловіки, не маєте. Любить те, що ви, чоловіки, не всі любите. Високо
літає, але низько ніколи не падає. Він – ненька, друг, привид і джентельмен
одночасно.(Карлсон)
Словникова робота: джентельмен.
4.
Мандрував дорогами, все своє коротке життя співав пісні, вважаючи себе
невловимим, та, врешті, пісня його обірвалась на півслові.(Колобок).
5.
Не бик, а реагує на червоні чоботи, не вірменське радіо, а любить обдурити.
Не жінка, а заставила господаря всіх із
хати вигнати. Улюблене дерево – клен. Має схильність до шантажу і погроз,
та побоялась знаку на тілі – і на цьому
історія завершилась. (Коза - дереза).
6.
Коли годинник б”є 12 разів, багатство
перетворюється на бідність і можна загубити те, що принесе потім щастя. Хто і
що загубив? (Попелюшка, черевичок).
7.
Неперевершений шибеник, представник сімейства овочів. Неповнолітній, скоїв
правопорушення і сидів за гратами. Дякуючи винахідливості, завжди поспішав
встановлювати справедливість. Про кого мова і хто придумав цього казкового
героя? (Цибуліно, Дж. Родарі)
8.
Він сидів у бочці, як Діоген, і тремтів за своє життя. А потім, дякуючи
тому, що було в тій бочці, став повелителем , бо відрізнявся від усіх. Як
називається герой цієї казки і хто автор? (“Фарбований лис”І . Франко).
9.
Розв”яжіть логічний ланцюжок:
Життя – золото, золото – мовчання, мовчання – запорука
успіху, успіх – у кропиві, кропива – на пір”ї, з пір”я – тіло.
Тут і казці кінець...(“Дикі лебеді”).
X. Робота з
епіграфом.
X I .
Підсумки уроку.
XII. Домашнє
завдання. Повторити тему “Народна казка”.
Немає коментарів:
Дописати коментар