понеділок, 16 березня 2015 р.

Тема "О. С. Пушкін. Уславлення народної казки у вступі до поеми “Руслан і Людмила”.




Мета. Розкрити національний колорит вступу до поеми О. С. Пушкіна;
           розвивати навички виразного читання та аналізу художнього образу;
           формувати культуру декламування твору, виховувати у дітей почуття
            патріотизму.
 

Словникова робота:  ритм, рима.

Е П І Г Р А Ф .                              К чему изобретать национальный гений?
                                                       Ведь Пушкин есть у нас: в нем сбылся
                                                        русский дух.
Н . Матвеева.

Обладнання. Ілюстрації до вступу поеми Руслан і Людмила.

Р О Б О Т А     Н А      У Р О Ц І .

І. Оголошення теми, мети, завдань уроку.

І І . Актуалізація опорних знань учнів.

            Бесіда.
-         Які враження справив на вас вступ до поеми Руслан і Людмила?
-         Що вам нагадує Вступ...?
(Бабусині казки)
-         Що ви знаєте про історію створення вступу до поеми? Хто допомагав автору в  роботі над казками?
-         З казок якого нараду взяті герої вступу? Які слова це підтверджують?(З рос.  нар.казок .  “Там русский дух …  Там Русью пахнет …”).
-    Як ви розумієете слова Руссю пахне...,   „руський дух?(У поета
     руський дух – духовний світ народу, розуміння народом прекрасного, 
       як доброго реального.)

Робота з ілюстраціями до вступу.

-         Хто з героїв зображений на ілюстраціях? Добрий чи злий?
Підберіть рядки з вірша для підпису під цими малюнками.
                                     
І І І . Слово вчителя.

У вступі  казкові герої збираються звідусіль. Вони живуть звичним казковим життям.
-   Що нагадує вступ за структурою?(Казку. Складові частини якої – зачин, основна частина, кінцівка).
-  Розділіть уривок на структурні частини. Як зазвичай читається зачин? кінцівка?

I V  Робота над поняттями з теорії літератури: ритм, рима.

Слово вчителя.
Ритм і рима є важливими ознаками поезії. Р И М А – це повтор звуків, які повязують закінчення двох  або більше рядків у поетичному творі. Наприклад:
                       Край лукоморя дуб зелений,
                       І золотий ланцюг на нім:
                       Щодня, щоночі кіт учений
                        На ланцюгу кружляє тім.
Подивіться на дошку. Закінчення 1 та 3 ; 2 та 4  рядків співзвучні. Ось така співзвучність і називається р и м о ю .
    Слово римаутворене від грецького слова rhythmos, що в перекладі означає плавність,розміреність. Цікаво й те , що саме від цього слова походить і словоритм,яким позначається друга характерна риса поезії.
      Ритм утворюється упордкованим чергуванням наголошених і ненаголошених складів.
       Погляньте на дошку:
                               В темниці там царівна тужить
                                 А бурий вовк їй вірно служить...
Якщо кожен наголошений звук ми позначимо значком  +,а ненаголошений значком -, то вийде така схема:
-         + - + - + - + -
-         +  - + - + - + -
  Ще ми можемо показати ритм цих рядків за допомогою хвилястої лінії, де великі хвилі – наголошені склади, маленькі – ненаголошені.


Як бачите великі хвилі рівномірно чергуються з малими. Ця рівномірність і є ритмом.
       У різних поезіях ви можете відчути різний ритм. Відповідно до ритму ми добираємо і темп його читання.
        Але згодом ви дізнаєтесь, що іноді ритм можна зустріти й у прозових творах, так само, як можна натрапити на вірші, у яких немає ні ритму, ні рими.

  V  Робота над закріпленням теоретичного матеріалу.

-         Що є спільного між прологом до поеми Руслан і Людмила та фольклорними казками? Чим вони відрізняються один від одного?
-         Поясніть, що таке рима і ритм. Наведіть відповідні приклади.
-         Уявіть, що з українського перекладу прологу до поеми Руслан і Людмилазникли рими. Скориставшись довідкою, спробуйте  їх  поновити.

Іде праворуч – спів заводить,
Ліворуч – казку повіда.
Дива там: лісовик там ...,
В гіллі русалка спить ....;
На невідомих там доріжках
Сліди нечуваних страхіть;
Там хатка на курячих ...
Без вікон, без дверей ...  .

Довідка: бліда, ніжках, стоїть, бродить.

-         Спробуйте визначити ритм однієї із улюблених пісень. Зобразіть цей ритм за зразком, що є на дошці.

V I   Конкурс читців. Виразне читання напамять вступу до поеми Руслан і
                                     Людмила”.

VШ   Підбиття підсумків уроку. Заключне слово вчителя про значення казок
                                                        О . С. Пушкіна.





















Тема. Літературна казка. Шарль Перро як основоположник
           європейської літературної казки, збірка “Казки моєї матінки
           Гуски , або Історії минулих часів із повчанням” та її
           найпопулярніші сюжети.
Мета.  Ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом Шарля Перро;
            розкрити особливості створених ним казок; закріпити знання
            про літературну казку, розвивати навички переказу казки, участі
            у вікторині, закріпити вміння виділяти головне і другорядне в
            тексті; складати план статті підручника,виховувати в учнів
            любов до казкового світу та виховувати смак до художнього
            слова. 

Обладнання. Портрет Шарля Перро, збірки казок та ілюстрації до них.
 
Словникова робота: парадокс, дискусійне питання, шедевр, академік.
 
Е П І Г Р А Ф .             Світ який – мереживо казкове!
                                      Світ який -  ні краю, ні кінця!
                                                                       В. Симоненко.

Р О Б О Т А     Н А        У Р О Ц І   .

І Оголошення теми, мети та завдань уроку.

ІІ Вивчення нового матеріалу.

1.     Вступне слово вчителя.

Кожен народ має національний скарб – літературну казку. Імена казкарів живуть і не згасають.
     Шарль Перро – гордість Франції, вчений, письменник. Він був         першим у Європі королем літературної казки.

2.     Робота з портретом Шарля Перро.

3.     Літературний диктант.

Послухайте вірш, запишіть назви казок Ш. Перро у тому порядку, у якому вони згадуються у вірші.

Він першим у Європі був
Творцем казок. І світ почув
Той голос самобутній.
Свої казки він обєднав
Й чудову назву збірці дав
Казки моєї матінки Гуски,
І написав їх по – французьки.
В них світ чарівний відкриває,
Про дивні дива сповіщає:
Як кришталевий Черевичок
Дівчині щастя принесе,
Як хитрий кіт там розмовляє,
Про Барабаса сповіщає,
Й добивсь нарешті він того
Що з бідного багатого
Зробив господаря свого.
Як вовка дівчинка зустріла
І про бабусю розповіла,
І як вовчисько їх поїв
А лісоруб згодом звільнив.
І як сто літ красуня спала,
На принца дивного чекала.
І про страшного чоловіка,
Що синя в нього борода,
Який нещасть несе без ліку.
Та добре зле перемагає,
В казках інакше не буває.

(Попелюшка,Кіт у чоботях,  Червона Шапочка,  Спляча красуня,  Синя  Борода).

4.     Перевірка результатів літературного диктанту.

5.     Бесіда.


-         Які казки Ш. Перро ви читали?
-         Яка вам сподобалась найбільше?

6.     Творча робота (Використання інтерактивних методів)

     Прорекламуйте для однокласників свою улюблену казку Шарля Перро, перекажіть її.

7.     Презентація виставки збірок казок Шарля Перро.

8.     Робота з ілюстраціями до казок Ш. Перро.


9.     Вікторина Упізнай казку та героя.

-         А він забувши про втому, біг попереду карети і всім , кого зустрічав, наказував одне й те саме ...

                                                    (Кіт у чоботях , Кіт)

-         Замахнувся він своєю сокироюі тільки – но хотів убити вовка, аж раптом чує – гукають із вовчого черева ...                      

(Червона Шапочка,Лісоруб).

Та навіть у лахмітті та попелі вона була куди гарніша за своїх сестер, хоч ті й   ходили в пишних шатах
 
                                (Попелюшка, або Соболевий черевичок,Попелюшка).

...  показала свою лиху вдачу. Вона зненавиділа посербицю за її красу ...          

                                       (Попелюшка, або Соболевий черевичок, Мачуха).

       ... розрізала гарбуз, вибрала насіння, вдарила по ньому своєю чарівною паличкою   – і в ту ж мить гарбуз перетворився на розкішну визолочену карету.

 (Попелюшка, або Соболевий черевичок, Чарівниця – хрещена мати
                                          Попелюшки)

Устав він рано – вранці, пішов на берег струмка, набрав повні кишені білих камінчиків і повернувся  додому

                                ( “Хлопчик, мов мізинчик”, Хлопчик - мізинчик).

10.           Робота з епіграфом уроку.

Імя Шарля Перро знають діти всього світу. Його вважають основоположником жанру літературної казки, бо він переказуючи народні казки, дотримувався фольклорного сюжету, та надавав їм нової художньої форми, змінюючи початковий задум – тобто створював авторську, літературну казку.
   Джерелом його сюжетів були народні казки, які бабусі розповідали своїм дітям. Шарль Перро писав: Висока мораль цих казок доходить до свідомості, глибоко западає в душу дітей.
     У своїх казках Перро говорить про торжество чесності, старанності, терпіння, слухняності. Великою мірою він зберіг риси народного життя , побутові деталі.
      Герої його казок – це прості люди, що в сміливості  й винахідливості не поступаються тим, що стоять на вищих щаблях .Дівчинка – замазура зачарувала принца, син бідного лісоруба переміг страшного людожера – багача.
     Прототипом злого героя Синьої Бороди став злий та жорстокий маршал Жиль де Ре, учасник Столітньої війни, знатний сеньор,що поїхав у свій замок і чинив там нечувані злодіяння, за які його спалили на вогнищі.
       Шарль Перро перший увів народну казку у літературу. Його казки написані понад 300 років, є одними з улюблених дитячих книжок в усьому світі.Особливо подобаються малятам Червона Шапочка,Кіт у чоботях,Попелюшка, або Соболевий черевичок.
        На сюжети цих казок написано пєси, поставлено фільми.

11.           Підсумки уроку . Бесіда.

-         Чому Шарля Перро називають основоположником літературної казки?
-         У якій казці черевичок стає важливим учасником подій?
-         Які казки цього письменника ви ще знаєте?

12.           Д / З . Читати й переказувати казку Ш. Перро Попелюшка, або Соболевий черевичок; скласти план до казки.


Тема . “Попелюшка , або Соболевий черевичок”. Поетизація працьовитості та
  скромності.

Мета.  Закріпити знання учнів про літературну казку; показати на прикладі
  казки Попелюшкаособливості чарівного світу Шарля Перро;
  формувати вміння складати простий план до характеристики образу 
  та для розкриття пунктів плану, розвивати творче мислення школярів;
  удосконалювати навички характеристики літературного героя,аналізу
  твору; виховувати працьовитість,скромність, гідність, шляхетність.

Обладнання. Ілюстрації до казки Попелюшка.

Словникова робота. Попіл, попелище, інтервю, літературний образ.

Е П І Г Р А Ф .                    Чини з людьми так, як ти
                                              Хотів би , щоб чинили з тобою.
                                                                       Б і б л і я .

Р О Б О Т А     Н А     У Р О Ц І   .

І. Повідомлення теми і мети уроку.

І І. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Бесіда.

-  Чому Шарля Перро називають основоположником літературної казки?
-  Які казки Ш. Перро ви знаєте?

2. Виконання диференційованих завдань (використання інтерактивних методів).
       І  ряд. Переказати казку Попелюшка від імені головної героїні, уявивши себе на її
                    місці.
       І І  ряд.  Скласти та розповісти казку – плутаницю за однією з казок Шарля Перро.
                          (Робота в парах).
        І І І  ряд.  Підготувати інтервю з Шарлем Перро.

І І І . Робота над змістом казки.

         Бесіда.
-         Якою ви уявляєте собі Попелюшку?
-         Подивіться уважно на ілюстрації. Скажіть чи збігаються з ними ваші уявлення?
-         Чому дівчинку назвали Попелюшкою?

Словникова робота  . (попіл, попелище, Попелюшка).

-         Порівняйте переклад імені героїні іншими мовами:
російською – Золушка ( зола - попіл),
німецькою -  Fshepuppel (попільняна лялька) .
-         Які асоціації виникають у вас , коли ви промовляєте імя різними мовами?
-         Цікаво, що в українському фольклорі є Попелюх, у молдавському – Пепел, герої, які замолоду сиділи на попелі, а потім здійснили подвиги та стали  царями. Чи можна стверджувати, що Попелюшка, Попелюх та Пепел є  героями мандрівних сюжетів?
-          
ІV Перевірка домашнього завдання: планів до казки.         

-         Чи всіх вимог , що вам відомі щодо складання планів, ви дотрималися.

V Продовження роботи над змістом казки.

- Як Попелюшці жилося у рідному домі?
-  Чому її ненавиділа мачуха та сестри?
-  Як сама Попелюшка ставилася до своєї родини?
-  У яких епізодах розкривається працьовитість, безкорисливість і доброта
    головної героїні?
-  Чи хотілося їй поїхати на бал? Обгрунтуйте свою відповідь цитатами з
    тексту.
-   Яким чином Попелюшка потрапила до палацу?
-   Що було головною причиною її успіху на балу?
-  Що допомогло принцу відшукати прекрасну незнайомку?
-   Чи була заслуженою винагорода, що випала на долю головної героїні?
 -   Визначте чарівні елементи у цій казці?

V I  Дослідницька робота. Прийом “Що відомо і що невідомо”.

-   Чи є в цій казці те, чого ми не знаємо?
      Далі на одній частині дошки діти записують все, що знають про
       характер мачухи, Попелюшки.На іншій те, чого ми не знаємо під
       записом “Що ми не знаємо про Попелюшку” (Скільки років
       Попелюшці, як звати батька Попелюшки, з якої ноги був черевичок).

V I I  Конкурс Найуважніший читач.

           (Відповіді на запитання давати цитатами з тексту).
-         Як автор характеризує мачуху?
-         Що Ш. Перро говорить про матір Попелюшки?
-         Доведіть, що менша сестра була не така лиха , як старша.
-         Чому сестри одержали запрошення на бал?
-         Чому Попелюшка не зіпсувала зачіски сестрам?
-         З яких слів розпочинаються казкові події? (З появи чарівниці – хрещеної матері Попелюшки).
-         Як чарівниця допомогла своїй хрещеній доньці ?
-         Що вона наказувала Попелюшці перед балом?
-         Чим пригостила вона сестер на балу?
-         Чому принц почав розшукувати чарівну незнайомку?

V III  Проблемні запитання:

-    Чому в казці хрещена матір Попелюшки – чарівниця?
-     Всі дива в казці закічуються опівночі. Чому?

I X  Робота над характеристикою образу Попелюшки.

         Евристична бесіда.
-         Шарль Перро, оцінюючи в казках людину, не надає значення її аристократичному походженню, багатству, високим посадам. В образі Попелюшки автор втілив найкращі риси людської вдачі. Навіть риси характеру людини, які ви вважаєте найкращими.(Діти називають – учитель записує на дошці).
-         Які з названих вище рис мала Попелюшка? Доведіть прикладами з тексту.
-         Яка риса характеру героїні подобається вам найбільше? Чому?
-         У якій ситуації автор розкриває доброту, незлостивість, працелюбність Попелюшки?
-         Чи виникло у вас бажання допомогти Попелюшці?
-         Уявіть собі життя Попелюшки після одруження, переносячи цю ситуацію в сучасність. Якою справою вона могла б займатися?
-         Спробуйте  охарактеризувати  Попелюшку одним реченням.

X   Робота з епіграфом.

-    Як ви розумієте слова Чини з людьми так, як ти хотів би, щоб вони
      чинили з тобою?
-    Як ви гадаєте , кому з героїв казки їх необхідно дотримуватися?
-    Чи виконувала це правило Попелюшка?
-     Як ви думаєте, коли Попелюшка стане королевою, їй треба буде
       нагадувати ці слова?



X I    Слово вчителя. 

Шарль Перро наділяє своїх героїв такими яскравими рисами, що вони залишаються у нашій памяті на все життя.
      Літературний образ -  не реальна людина, він живе у творі; і вміти давати йому характеристику не просто. Тож попрацюємо над умінням характеризувати героя літературного твору.

Складання плану характеристики образу Попелюшки.
                      Орієнтовний план.
1.     Попелюшка – головна героїня казки Ш. Перро.
2.     Тяжка доля дівчинки.
3.     Головні риси характеру Попелюшки.
4.     Винагорода за скромність, працьовитість і доброту.
5.     Моє ставлення до Попелюшки.

XII  За планом дайте  усну характеристику образу Попелюшки, використовуючи при цьому приклади з тексту.

XIII  Підсумки уроку.


X I V  Домашнє завдання.
            Підготувати характеристику образу Попелюшки за складеним планом; охарактеризувати образ Попелюшки, уявивши себе на її місці.






















Тема. Ідея винагороди за людські чесноти та страждання, віра в перемогу
           добра над злом у казці Шарля Перро Попелюшка, або Соболевий
           черевичок.
    Мета. Розкрити переваги благородства, чесності, терпіння, працьовитості
                над лінощами та непорядністю; розвивати вміння висловлювати та
                доводити свою думку; виробляти вміння розуміти психологію
                персонажів художніх творів;розвивати навички характеристики
                героя; звернути увагу учнів на винагороду долі за людські чесноти
                та страждання.

Словникова робота. Мораль, сюжет.
  
Обладнання. Ілюстрації до казки Попелюшка.

Е П І Г Р А Ф .                   Казки зовсім не дрібниця.
                                             Головне в них мораль. Їхня мета – показати, які
Переваги чесності, терпіння, слухняності та які
біди переслідують тих,
                                             котрі зневажають непорядність.
                                                                                           Ш. П Е Р Р О .

Р О Б О Т А        Н А       У Р О Ц І   .

І. Оголошення теми, мети уроку.

ІІ . Актуалізація опорних знань учнів.

1.     Погляньте на дошку. Вашій увазі пропонуються цитати з різних епізодів “Попелюшки...”. Однак їхня послідовність порушена. Прочитайте та запишіть у зошити номери цитат відповідно до перебігу подій у творі.
  1).  Потім Попелюшку повезли до палацу, і принц побачив, що вона ще краща, ніж раніше. За кілька днів відгуляли весілля.
  2)  Не встигли відсвяткувати весілля, як мачуха вже показала свою лиху вдачу.
  3)  -  Піди на город і принеси мені найкращий гарбуз!
  4)   Та навіть у лахмітті і попелі Попелюшка була куди гарніша за своїх сестер, хоч ті й ходили в пишних шатах.
  5). Гості перестали танцювати, музики – грати: так вразила їх краса незнайомої дівчини.
  6). На сходах Попелюшка загубила один із своїх соболевих черевичків , і принц шанобливо підібрав його.
  7). А Попелюшка сіла біля своїх сестер, привітно розмовляла з ними й почастувала їх помаранчами й цитринами, якими пригостив її принц.

2.     Уважно розгляньте ілюстрацію до казки; зроблену відомим французьким художником Гюставом Доре. Який епізод твору вона змальовує? Якою постає Попелюшка на малюнку?
3.     Виправте помилки у твердженнях:
-         Шарль Перро  - відомий англійський казкар.
-         Літературна казка – казка створена народом.
-         Шарль Перро не звертає увагу в своїх казках на описи героїв, подробиці побуту, змалювання реальної дійсності, жарти.
-         Мачуха загадувала дівчині найкращу роботу.
-         Сестри мали добрий смак, тому Попелюшка, одягаючи їх на бал, тільки виконувала їхні забаганки.
-         Найвідоміша казка Шарля Перро має назву Попелюшка, або Кришталевий черевичок.

ІІІ  Перевірка домашнього завдання.

1.     Дати характеристику образу Попелюшки з використанням цитат.
2.     Уявіть себе в ролі Попелюшки і розкажіть про неї, починаючи свою розповідь словами Я – Попелюшка...
3.     Бесіда.
-         Які ж риси характеру притаманні Попелюшці?
-         А її сестрам?
-         Подумайте, кого з героїв казки можна охарактеризувати за допомогою таких  прислівїв:
“Не одежа красить людину, а добрі діла”.
  Лінощі руйнують усі чесноти.
Без труда нема плода.
Головонько моя бідна у мене мати не рідна.
4.     Робота над темою уроку.
1.     Робота з епіграфом уроку.
2.     Бесіда.
-         Чи можна сприймати сюжет казки як винагороду Попелюшці за чесноти вдалим шлюбом?
-         Продовжіть речення:Попелюшку покохав принц , тому що ...
-         Чому принц не звернув уваги під час балу на сестер?
-         Яку роль в житті Попелюшки зіграла Мачуха?
-         Чому автор згадує про батька Попелюшки тільки на початку казки?
Слово вчителя.
     Багато казок Ш. Перро завершуються нерівними шлюбами. Скромність і мужність, терпіння і працьовитість отримують у Ш . Перро найвищу винагороду. В потрібну мить на допомогу героїні приходить добра фея , яка карає зло і винагороджує доброчесність. От і Попелюшка пройшла шлях від знущань, принижень і тяжкої праці до щастя з коханою людиною в розкішному палаці.
      Такий шлях може пройти кожен із нас. Але загадка Попелюшки в тому, що вона не може бути щасливою, знаючи, що хтось нещасний. І саме тому вона узяла сестер у палац і незабаром оддала їх заміж за двох молодих вельмож.
-         Добра Попелюшка пробачає образи своїм сестрам. За якої умови?(Щоб любили її).
-         Як ви думаєте, чи всі задоволені розвязкою подій у казці?
Переказ казки від імені Мачухи, батька, щура, якого фея на одну ніч
перетворила на кучера.

V . Підсумки уроку.

     Попелюшка не випадково популярна у народі. В усі часи , коли все краще на землі діставалося багатим, люди не могли мріяти про те, що за чесність, скромність,доброту, працьовитість вони будуть нагороджені.
       Мотиви й проблеми казки “Попелюшка” актуальні як для окремої людини, так і для всього людства: незаслужені страждання і несправедливість, проблеми поваги до працелюбства, як високої людської чесноти та винагороди за тяжку людську працю й високі моральні якості.
       Бесіда.
-         То в чому ж причина популярності сюжету про Попелюшку у світовій літературі?
-         Чи знаєте ви казки, у  яких винагороджуються людські чесноти та страждання?
-         Порівняйте сюжети Попелюшки та  Пані  Метелиці. Що в них спільного? Чим вони відрізняються?
-         Які риси характеру допомагають героїням цих казок досягти успіху?
-         Що б ви порадили людині , коли б дізналися про негаразди у неї в житті?
-         Яку назву ви б дали сьогоднішньому уроку?

V I  Домашнє завдання.

      Прочитати казку братів Грімм  Попелюшка.











М А Й С Т Е Р   С Н І В   І    К А З О К

                                                           К. Паустовський.

Тема. Г. К. Андерсен Снігова королева. Поєднання побутовості й
фантастики в казках Андерсена.
Мета.  Познайомити учнів з основними етапами творчого життя датського
            казкаря ,розглянути сюжет і образну систему твору, розкрити
                 особливості створених ним казок, повторити знання про
                 літературну казку, розвивати навички участі у вікторині, уміння
                 виділяти основне в тексті , виховувати в учнів любов до казкового
                 світу та розвивати художні  смаки.

Обладнання. Збірки казок Андерсена, ілюстрації до них , карта Європи,
магнітофон,грамзапис.

Словникова робота:

     Рельєфний -виразний, чіткий.
Півострів -  ділянка суші, що омивається водою з трьох сторін.
Силует -      обрис предмета, однотонне зображення предмета, подібне до
                     його тіні;
Контур -      лінія, що окреслює форму, обрис предмета;
Епіграф -     крилатий вислів, цитата, вміщені перед текстом; визначає
                     основну ідею чи  тему твору (у нашому випадку уроку).
Диліжанс –  критий екіпаж, запряжений кіньми для перевезення людей і
                     багажу;
Національний колорит – характерна особливість місцевості;
Троль -         велетенське однооке чудовисько з кількома головами;
Дюйм –        2, 54 см


Е П І Г Р А Ф  .            В квітучій Данії , де народився я,
                                       Бере мій світ своє начало.
                                        Там датською пісні мені співала,
                                        Казки шептала матінка моя...
                                                            Г. К. Андерсен.

Р О Б О Т А    Н  А    У Р О Ц І   .

І. Актуалізація опорних знань учнів.

ІІ.    Слово вчителя.
                       В моем шкафу теснится к тому том,
                        И каждый том на полке – словно дом.
                        Обложку – дверь откроешь второпях –
                         И ты вошел, и ты уже в гостях…
                          Как переулок – каждый книжный ряд,
                         А весь мой шкаф – чудесный Книгоград.
Діти, сьогодні ми продовжимо подорож вулицями цього чудового міста Книгограду.На початку нашої подорожі я обіцяла вам , що нас чекають і далекі часи, і дивовижні країни. Давайте разом пригадаємо, де ми встигли вже побувати (у Франції, Німеччині, Росії).
     А зараз вулиця, якою ми мандруємо (до речі, що це за вулиця – вулиця літературних казок) приведе нас ще в одну країну.
      Отже, сьогодні (запишемо дату в щоденники мандрівників) ми опинимось у маленькій північній країні ; з трьох боків оточеній морем, що є сусідкою країни, мову якої ви вивчаєте.
-         Хто з вас може показати її на карті? (Учень показує).І хоча зовсім недавно дехто з вас навіть не знав назви цієї країни , я впевнена, що в життя кожної людини вона входить з раннього дитинства. На карті світу під рельєфними обрисами Скандинавського півострова видніється ще один силует, він чимось нагадує долоню людини. Це півострів Ютландія. А поруч плями великих і малих островів із дуже несподіваними контурами. Що ж вони нам нагадують?
           Ось вигнутий, немов качина шия, острів Зеландія. А трохи далі витягнутий,
       схожий на лапу кішки острів Фюн.
        Це Данія – маненька країна на півночі Європи. Навіть на карті вона виглядає незвичайно. А якби ми летіли до неї літаком, то з висоти пташиного польоту побачили б ось якою: букові ліси, гостроверхі черепичні дахи будиночків, огорожі, обвиті диким хмелем, і, звичайно ж, химерні шпилі веж Коенгагена – столиці Данії.
      А подорожуючи до цієї країни кораблями, ми побачили б, що над темно – блакитним морем з білими вітрильниками  височить дивовижна статуя, подібної немає в жодній країні світу.
      -   Діти, хто знає, яка статуя зустрічає кораблі в Копенгагенському порту?
      -   Героїнею якої казки є Русалочка?
      -   А чи знаєте ви , хто написав цей твір?
А ще подорожуючи, ми побачили б, що Данія – це і  білокрилі лелеки на дахах, і чайки, які безстрашно кружляють над морем, і зграї гордих лебедів.
     - Пригадайте, в якій казці йдеться про те, як брати перетворилися на прекрасних лебедів?
      -  І цю казку нам подарував хто ?
Про свою батьківщину Андерсен писав так Поміж Балтійським та Північним морями знаходиться старе лебедине гніздо, і зветься воно Данія, в ньому народжувались і народжувались лебеді, імена яких ніколи не вмруть .

-         Як ви гадаєте, чому Андерсен назвав свою батьківщину старим лебединим гніздом?
-         Яке воно лебедине гніздо? Спробуйте підібрати до нього прикметники(тепле, ніжне, красиве, мякеньке).
-         Кого Андерсен називав лебедями?
-         Не просто красиво , а з великим теплом про свою батьківщину може сказати лише людина, яка палко її любить. Лебедямидатський казкар називав тих своїх співвітчизників, які прославили Данію на весь світ. Прекрасним лебедем землі датської є і сам Андерсен. А російський письменник К. Г. Паустовський назвав його Майстром снів  і  казок. Цими словами ми і назвемо наш урок. (Запис теми).
Чому саме вони підходять до особистості казкаря, спробуємо визначити наприкінці сьогоднішньої подорожі.
            Сам Андерсен писав про себе:
      В квітучій Данії, де народився я,
       Бере мій світ своє начало.
      Там датською пісні мені співала
       Казки шептала матінка моя...
(Запис епіграфа; робота з ним).
-         Що таке епіграф?
-         Як ви розумієте виділені слова?
-         Про який світ у них ідеться?
Невипадково ми  записуємо ці слова як епіграф. Адже саме Данія з її принадливою природою, з її своєрідними традиціями подарувала світу Андерсена саме такого, яким його знає людство. Подібно тому, як ніяка інша земля, окрім України, не могла б зростити такого поета, як Т. Г. Шевченко. Землі ми маємо завдячувати тим, що вона живить своїм багатством музикантів і поетів, науковців і художників.

ІІІ.   Р о б о т а    з   п о р т р е т о м     к а з к а р я  .

Погляньте на цей портрет. Що ви можете сказати про людину, зображену на цьому портреті?
-         Який вираз обличчя?
-         Які очі?
-         Що, на вашу думку, хотів сказати художник?
           Діти, мабуть, ви звернули увагу на те, що Андерсен відрізнявся своєрідною зовнішністю, люди, які не вміли розгледіти “огонь мерцающий в сосуде”, вважали його негарним.
         Одного разу, подорожуючи світом, Андерсен проїжджав у дилижансі Італією. Була весна; ніч, сповнена величезних зірок. У дилижанс сіло декілька сільських дівчат.Було так темно, що пасажири не могли розгледіти один одного. Між ними розпочалась жартівлива розмова. Андерсен почав розповідати дівчатам про них. Він говорив, як про казкових принцес.Захопився , вихваляв їхні загадкові зелені очі, пухнасті коси, важкі, довгі вії, червоні уста. Кожна була прекрасна в описі казкаря. Дівчата сміялись, але навіть крізь темряву письменник помітив, що у декого з них на очах блищали сльози. Одна із супутниць попрохала, щоб він описав їм себе. Андерсен був негарний. Він знав про це. Але він прозповів їм....

-         Що ж було далі ? Що  розповіли один одному Андерсен і дівчата? Уявіть на хвилину, діти, що ви не за партами , а їдете в дилижансі, у тому самому, в Італії.

І  ряд    розкаже, що ж про себе розповів Андерсен;
ІІ ряд    складе і розповість казку – плутаницю;
ІІІ ряд   створить рекламу казок Андерсена.

-         Діти, чи знаєте ви казки Андерсена? Назвіть їх .

ІV.    В І К Т О Р И Н А  .

-         У якій казці важливу роль відіграла звичайнісінька горошина? А про кого і зараз іноді говорять: Вона – принцеса на горошині?
-         Яких андерсенівських героїв описано у цих уривках:

Вона була така прекрасна! Розумнішого, гарнішого обличчя він не міг собі уявити. Тепер вона не здавалася йому більше крижаною, як тоді, коли зявилася за вікном і кивала . Тепер уже все в ній здавалося йому довершеністю.
                                                                                               (Снігова королева)
  
Всередині квітки , на зеленій маточці, сиділа крихітна дівчинка, така гарна та ніжна! Вона була на зріст не більше дюйма.
                                                                                                (Дюймовочка)

Вона була ніжна й прозора, немов пелюстка троянди, з очима синіми , як глибоке море
                                                                                                       (Русалочка)

           Х Т О     З      Г Е Р О Ї В  ?
... Піднімається по сходах зовсім не чутно, бо йде в самих панчохах, відчиняє тихенько двері і фр-р- р ! -  бризкає дітям солодке молоко в очі такими дрібними – дрібними бризками, - а втім, їх цілком досить для того, щоб повіки у дітей почали злипатись і вже не можна було б побачити його самого”.
                                                                                                  (Оле - Лукойє)

... Мав дуже маленьке королівство, а потім воно вже не було таким маленьким, щоб він не міг одружитись. А одружитися він дуже хотів.
                                                                               (Принц із казкиСвинопас)
“Складав різні вишукані фігури, але з крижин, і це називалося “льодова головоломка”
                                                                                                    (Кай)
-         Яка казка починається такими словами:
Жив колись один принц і захотілось йому одружитися з принцесою. Він обїздив цілий світ, щоб знайти таку, але так і не знайшов собі нареченої
                                                                               (Принцеса на горошині)
Пять маленьких горошин жили в одному стручку
                                                                         (Пятеро з одного стручка)
Ось тільки послухай! За містом, коло шляху, стояла дача. Ти її, напевне, колись бачив! Перед нею маленький квітничок, а навколо пофарбований паркан. Коло самого паркану , біля рівчака, у мякій зеленій траві росла маленька ромашка .
                                                                           (Ромашка)
-         З якої казки ця розмова:
– Добрий вечір, солдате! Ач, яка в тебе славна шабля й великий ранець, ти справжній солдат! Ну, одержиш ти зараз гроші, скільки захочеш!
-         Дякую тобі, стара відьмо! – сказав солдат.
                                                                                     (Кресало)
Ну, що ви нічого не кажеш? – спитав один із ткачів.
-         О, чудово, дуже мило! – відповів міністр і поглянув крізь окуляри. – Який візерунок! Які барви! Звичайно, я скажу королю, що мені подобається”
                                                                                  (Нове вбрання короля)
- Мені так хочеться мати маленьку дитинку. Чи ти не , скажеш, де мені її взяти?
-         О ! Цьому можна допомогти! – мовила чаклунка. – Ось тобі зерно ячменю. Воно зовсім не таке, як ті , що ростуть на селянських полях або йдуть на корм курям. Поклади його в квітковий горщик, тоді побачиш, що буде!                                            (Дюймовочка)                                                

V.   Р О Б О Т А   З   І Л Ю С Т Р А Ц І Я М И     Д О     Т В О Р І В 
 А Н Д Е Р С Е Н А   .

А тепер заплющіть на хвилинку очі і уявіть, що до нас завітав у гості сам Оле – Лукойє. Можливо, від нього ми б почули таку розповідь:
     (Звучить тихенька музика).
Ви пізнали мене? Я ніколи не приходжу за наказом чи за гроші. А свої історії , схожі на казки , розповідаю тільки хорошим, слухняним, добрим дітям, тільки тим, хто вміє уважно слухати. Для вас я приберіг дивовижну історію, про те, як одна людина стала королем, не маючи корони; підкорила весь світ, не вміючи тримати в руках зброю. Нема казки цікавішої, ніж та, яку вигадало саме життя...
      Жив колись у маленькій країні на березі блакитного моря бідний черевичник. Весела вдача та вмілі руки його були єдиним багатством. Дружина прала білизну панам і вела убоге господарство. І був у них син! Блідий, худенький, у залатаній одежинці... Над усе він любив мріяти. Іноді цілими днями просиджував біля старих людей, слухаючи веселі народні жарти, мудрі казки. Іноді , знову ж таки цілими днями, блукав луками, ховаючись у польових квітах. Коли хтось жартома запитував:Що ти знаходиш там, і тій звичайнісінькій траві?- Ганс незворушно відповідав: ”У цій незвичайній траві квіти шепочуть мені казкові історії, а птахи, що кружляють над нею, наспівують веселі пісні”.
       Коли маленький мрійник виріс, йому захотілося стати поетом. Прагнучи це здійснити; Ганс Крістіан опинився в найбільшому місті країни – Копенгагені.
       Минали роки. Багато негараздів випало на долю бідного, але працелюбного Андерсена, перш ніж він став відомим письменником.
-         Як ви думаєте, про кого розповів Оле – Лукойє?
-         Чому про Андерсена можна сказати, що він став королем, не маючи корони, підкорив увесь світ, не вміючи тримати зброю!
-         Подивіться уважно на обкладинки книжок. Доля якого персонажу нагадує долю самого автора?

                          (Гидке каченя, Непохитливий оловяний солдатик)

-         Чому російський письменник К. Г. Паустовський назвав Андерсена Майстром снів і казок?
-         Про  яку людину говорять : Він справжній майстер?


VI.Р О Б О Т А   Н А Д   К А З К О Ю  С Н І Г О В А    К О Р О Л Е В А .

Сьогодні ми відкриємо сторінки однієї з найцікавіших історій, розказаних Андерсеном, - казки “Снігова королева”.
    Читаючи народні та літературні казки народів світу, ми помітили, що в кожній із них відображено національний колорит тієї країни, в якій виникли ці твори.
     Свій чарівний світ, свій національний колорит, відмінний від інших народів мають і датські казки, а в них лісовики і русалки, злі чарівники і маленькі квіткові мешканці, що несуть на своїх крильцях добро...
-         Пригадайте, як вони називаються ?  (Ельфи).
-         У яких казках живуть ці персонажі? (Дюймовочка)
А ще є в датських казках фантастична істота, яка зустрічається лише у скандинавських народів. Це троль – велетенське однооке чудовисько з кількома головами. Троль вищий за скелі, його гнівний рев, громові відлуння сміху  чути далеко в горах і лісах. Він має злу чарівну силу. Чи вдається йому перемогти людину? Відповідь на це питання знайдено у казці Снігова королева .

VII. Ч И Т А Н Н Я   І   Р О З Д І Л У    К А З К  И     У Ч И Т Е Л Е М   .

VIII.  Р О Б О Т А       З      Т Е К С Т О М    .

Дати відповіді на запитання словами з тексту .
-         Який був троль ?
-         Що він винайшов ?
-         Що це було за дзеркало?
-         Що зробили учні ?
-         Які були наслідки всього цього?

IX.  С К Л А Д А Н Н Я   П Л А Н У   1  О П О В І Д А Н Н Я .
                  
                             Орієнтовний план .
1.     Троль і його дзеркало.
2.     Особливості чарівного дзеркала.
3.     Наслідки.
X.     В И К О Р И С Т А Н Н Я        І Н Т Е Р А К Т И В Н И Х                     
                                Т Е Х Н О Л  О Г І Й.
Завдання в групах.
1.     Переказати оповідання від імені троля.
2.     Переказати оповідання від імені дзеркала.
3.     Діти, уявіть собі, що крихітні скалки та піщинки й досі літають по світу, і одна з них залетіла до нас у клас і потрапила...
Висловлювання учнів.

XI.  П І Д С У М О К       У Р О К У .




XII.   Д О М А Ш Н Є      З А В Д А Н Н Я.
                   Прочитати 2 і 3 оповідання.
                   Уміти переказувати їх від імені автора та героїв.




Немає коментарів:

Дописати коментар