понеділок, 16 березня 2015 р.

Тема . Урок позакласного читання. Порівняння казок Шарля Перро “Попелюшка, або Соболевий черевичок” та братів Грімм “Попелюшка”.



Мета .  Вчити правильному, вдумливому, виразному читанню та розумінню прочитаного; вчити порівнювати уривки
             казок, виділяти в них спільні  і відмінні частини; закріпити поняття “літературна казка” у зіставленні з
             фольклорним варіантом, показати зв”язок авторської казки з народною , розвивати усне мовлення, логічне
              мислення, пам”ять, уміння обстоювати власну думку; виховувати чесність, працьовитість, доброчинність на
              прикладі головної героїні казки.

Обладнання. Виставка книг Шарля Перро та братів Грімм.

Словникова робота. Інтерпретація.

Е П І Г Р А Ф .           Усі оповіді пройняті намаганням показати ті блага, яких набувають лише чесні ,
                                     терплячі , розумні, працьовиті,  слухняні, і ту шкоду, якої завдає відсутність цих якостей.
                                                                                                                                          Ш. Перро.

Р О Б О Т А       Н А       У Р О Ц І   .

               І.      Актуалізація опорних знань учнів.

                            Бесіда.
                -Які твори називаються казками?
                -Яке головне правило казок?
                -Як створювалися народні казки?
                 -Як з”явилася літературна казка?
                 -На які групи умовно можна поділити  літературні казки? Наведіть приклади.

              ІІ      Повідомлення теми та мети уроку.
   Отже,я бачу,що ви вже маєте уявлення про казку літературну і народну, і ми можемо сміливо вирушати в подорож по країні казок.
У цій подорожі нас чекають дві чарівні казки про „Попелюшку”.
         Наше завдання сьогодні на уроці – порівняти казку Шарля Перро з її фольклорним варіантом, який записали брати Грімм, і виявити спільні та відмінні риси .
ІІІ Підготовка до сприйняття нового матеріалу.
         Завдання: Прочитати епіграф, подумати і в кінці уроку дати відповідь, чи відповідає висловлення Ш.Перро тим казкам, які ми розглянемо.

IV. Вивчення нового матеріалу.

1.Запис теми, епіграфу в зошити.

2.Бесіда  з елементами коментованого читання.

1.Яку назву мають казки









2.Прочитайте і порівняйте початок цих казок. Про які події ми дізнаємося з цих казок?Порівняйте .



3. Прочитайте , чому Попелюшка не могла потрапити на бал ?



















4. Прочитайте як Попелюшка допомагала сестрам збиратися на бал. Звідки ми дізнаємось ,що Попелюшка була добра і незлостива?Що ми можемо сказати про авторське ставлення до героїні?



5. У які сукні вбралися зведені сестри Попелюшки, коли їхали на бал? Зачитайте.








6. Хто допоміг Попелюшці потрапити на бал ? Як ви гадаєте, ким була голубка у народній казці? Чи виконала мати Попелюшки свою обіцянку?


7.За допомогою яких чарівних перетворень Попелюшка потрапила на бал ? Давайте пригадаємо , які саме перетворення сталися в казці Шарля Перро ?
Складання схеми „Чарівні перетворення”


8.Хто і як зустрів Попелюшку на балу














8.1 Розв”язання кросворду
  „Герої казки Ш.Перро „Попелюшка”.
-         Хто допомагає Попелюшці потрапити на бал ?
-         Хто одружився з гордою вдовою?
-         У кого спитав принц , чи не бачили вони, куди поїхала юна принцеса?
-         Хто за наказом прица міряв черевичок дівчатам із заможних родин?
-         Яку поважну особу похилого віку в королівському палаці на балу вразила краса Попелюшки?

9.Чому Попелюшка поспішала додому, адже їй було так добре танцювати з принцем ?



10.Скільки разів Попелюшка потрапляє на бал ?

11.Розкажіть, як принц шукав прекрасну незнайомку.






12.Чому в народній казці загублений черевичок приміряє сам королевич, а в казці Ш.Перро це робить принців посланець?



13.Прочитайте , як зведені сестри Попелюшки приміряють черевичок.

















14.Як склалася доля ображчиць  Попелюшки після її одруження?

























15 Які кінцівки у цих    казках ?
Ш.Перро „Попелюшка , або Соболевий черевичок”








„Один багатий удівець одружився вдруге з удовою такою чванливою та гордовитою, якої, відколи світ світом , ніхто й не бачив.”

„...сестри спитали:-А ти, Попелюшко , хочеш поїхати на бал ?
-         Ой, ні, сетриці, не смійтесь з мене!Чи ж мені личить там бути?
-         А й справді, всі сміялися б , якби побачили  на балу Чорногузку.”












„Дівчина дала сестрам мудрі поради і навіть запропонувала зачесати їх .” ”...Попелюшка була добра  та незлостива, і зачесала їх так гарно , що кращого було й бажати”.




- Я, - сказала, старша, - вберусь в сукню з червоного оксамиту й почеплю оздоби, які мені привезли з Англії.
-         А я , - мовила менша, - вберуся в буденну сукню, зате надіну накидку, гаптовану золотими квітами, й діамантове намисто – такого ні в кого  немає!
Хрещена мати – чарівниця :”Якщо будеш слухняною дівчинкою , я зроблю так , що ти поїдеш туди”.




Габуз                        Сукня
Миша                       Лакей
Ящірка                    Карета
 Щур                        Кінь
Дрантя                    Кучер






„В залі запала тиша. Гості перестали танцювати,музики – грати; так уразила їх краса невідомої дівчини...Король, хоч який був старий, не зводив  з неї очей й пошепки сказав королеві, що давно не бачив такої вродливої і милої дівчини.”






            Ч а р і в н и ц я
      У д і в е ц ь
     В а р т о в і
          П о с л а н е ц ь
      К о  р о л ь

















На прощання Хрещена мати наказала їй над усе пам”ятати , що вона може бути на балу тільки до півночі, бо опівночі всі чари зникають..

Два  рази .


„За кілька днів він (принц)
звелів привселюдно, під звуки фанфар, оголосити, що одружиться з тією дівчиною, на яку прийдеться соболевий черевичок.” 



У казці Ш.Перро принц розшукував чарівну незнайомку за допомогою посланців по всьому королівству.  



„Нарешті принесли черевичок і двом Попелюшчиним сестрам. Та що вони тільки не робили, як не старалися, - не взули черевичка, бо він не налазив  на їхні ноги.”













„А Попелюшка ,така ж добра, як і вродлива, взяла сестер у палац і незабаром оддала їх заміж за двох молодих вельмож .” 























Мораль (у казці Ш .Перро )
Бесспорно красота для женщин сущий клад;
Все неустанно хвалят  вид пригожий,
Но вещь бесценная- да нет, еще дороже!-
Изящество, сказать иначе: лад.
Коль фея – кумушка малютку
                     Сандрильону
Поставила и обучила так,
Что заслужила золушке корону,
Уж значит, эта сказка –не пустяк.
Красотки, есть дары, нарядов всех ценнее;
Но покорять сердца возможно лишь одним –
Изяществом, любезным даром феи:
Ни шагу без него, но хоть на царство  с ним.
Брати Грімм „Попелюшка”









В одного багатого чоловіка тяжко захворіла жінка. Відчула вона , що скоро помре, покликала свою маленьку доньку  та й каже ...

„- Як?-обурилася мачуха.Ти вся в сажі та попелі, а хочеш на бенкет.У тебе нема , ні гарної сукні , ні черевичків, а ти хочеш танцювати.А дівчина все просить- візьміть  та й візьміть.Тоді мачуха набрала миску сочевиці , висипала в попіл  та й каже:
-Оце дивись: якщо визбираєш усю сочевицю за дві години, то підеш із нами...А коли пасербиця виконала всю роботу , то мачуха сказала:
-Однаково ти з нами не підеш , бо не маєш гарної сукні і не вмієш танцювати.”



Зведені сестри наказують Попелюшці: Розчеши нам коси, підпережи нас поясами, почисть нам черевички, бо ми йдемо до королівського замку на бенкет.
Попелюшка зробила все, що вони наказували, а сама заплакала...

- Розчеши наші коси, почисть нам черевички, підпережи нас поясами, бо ми йдемо до королівського замку на бенкет.







„Попелюшка ходила туди тричі на день. Плакала на могилі матері, і щоразу прилітала біленька пташка. І коли дівчинці щось треба було , пташка кидала їй з гіллячки те, що вона хотіла.”

„Швидко вбралася в сукню із золотих і срібних ниток і пішла на бенкет „








„Назустріч Попелюшці вийшов королевич, подав їй руку ,і  вона пішла з ним танцювати. Він ні з ким більше не хотів танцювати.”

































Попелюшці було необхідно повернутися раніше мачухи та її дочок.




Три рази.


„Другого ранку королевич пішов із черевичком до її (Попелюшки)  батька та й каже:
-         Моєю дружиною стане тільки та дівчина, на яку прийдеться цей золотий черевичок”.
У народні казці королевич простежив за Попелюшкою і дізнався, де вона мешкає.





„Старша взяла черевичок і пішла до своєї кімнати... пхала ногу. Пхала , а черевичок замалий, великий палець ніяк не влазить.
  Мати подала їй ножа,та й каже:
-Відріж пальця.Як станеш королевою, тобі вже не треба буде ходити пішки...
 Пішда друга сестра до своєї кімнати, легко впхала ногу в черевичок, п”ята не влазить.Тоді мати дала їй ножа та й каже:
-Надріж п”яту.Як станеш королевою, тобі вже не треба буде ходити пішки... ”


„Коли прийшов час бути весіллю, з”явились і віроломні сестри, хотіли до неї підлеститися і розділити з нею її щастя.І коли весільна процесія відправилась у церкву, сиділа старша по праву руку, а молодша по ліву;і ось виклювали кожній із них голуби по оку.  А потім , коли поверталися назад із церкви сиділа старша по ліву руку, а молодша по праву ; виклювали голуби кожній із них іще по одному оку .Так ось вони були покарані за злостивість свою та лукавство на все життя сліпотою.”








Фольклорна казка має  як традиційний зачин , так і традиційну кінцівку.Ш.Перро порушує цю традицію, він завершує свою казку своєрідним „повчанням”, у якому сформульовано головний урок казки. Але французький казкар писав свої казки для дорослих , тому й недивно, що ми не знахдимо цих кінцівок у виданнях для дітей.
  Для народної казки повчання, мораль ніколи не були характерні. Це пов”язано з тим, що чарівна казка, з її неодмінною перемогою добра і покарання зла, сама по собі вже є мораль.



Назва казки Ш.Перро ширше, вона складається з 2 рівноправних частин : імені головної героїні і назви найважливішого чарівного предмета. Уже самою назвою французький казкар збирається захопити читача. Народна казка названа ім”ям героїні.
У французькій казці розповідь прискорена. Тут головне рух, дія,а все, що стримує їх , вона відкидає.



В обох казках Попелюшка не може потрапити на бал через те, що вона брудна і не має гарної сукні. Але в народній казці мачуха задає їй роботу ,яку неможливо виконати, щоб вчасно потрапити на бал.














Мачуха в народній казці ще більш зла і жорстока.









Із казки Ш. Перро ми дізнаємося про подробиці тогочасної моди. Про те, що популярними були, накидки гаптовані золотими квітами, що стан перетягували шнурками , щоб бути тоншими та стрункішими.У народній казці відсутні подробиці.





















У казці Шарля Перро , крім традиційних героїв (Попелюшки, її сестер , принца,) діють цілком реальні персонажі: музики , вартові , гості, король, королева, принців посланець, та найголовніше, з”являється ще одна дійова особа. Про кого йдеться ви дізнаєтесь , коли розв”яжете кросворд.




Як бачите це автор. Автор , як ми вже спостерігали, не приховує свого ставлення до героїв , до того , що відбувається.

У народній казці автор не втручається у розповідь. Для фольклорної казки важливо тільки те, що роблять казкові герої, важлива дія.


















Для народної казки характерні трикратні повтори.

















Зведені сестри в народній казці дуже заздрісні та підступні, вони понад усе бажають заволодіти черевичком і стати нареченою принца.














Казка Ш.Перро закінчується не просто сімейним щастям. Попелюшка одружується з принцом.Але для автора щастя – це коли щасливі всі .Тому в авторській  казці Попелюшка пробачає своїх сестер і злу мачуху.І просить надалі її любити. Попелюшка сподівається , що сестри стануть нарешті добрими.Іншими словами, Попелюшка схожа за своїм характером на звичайну людину , яка любить , страждає , сподівається, дарує прощення і  не буває виключно доброю чи поганою.Ми  з вами побачили , що народна казка іноді буває і жорстока.Герої в народній казці тільки позитивні(Попелюшка) або тільки негативні (мачуха та її доньки). Зло у народній казці жорстоко покарано, добро перемагає.








V . Підсумкова бесіда.
Як бачимо між двома казками існує багато розбіжностей. Однак Ш. Перро дещо замінив незмінним.
Завдання: використовуючи вислів Ш. Перро, дайте відповідь на запитання: Чи заслужила своє щастя Попелюшка? Поясніть свою відповідь.
      Отже, незмінними у своїй казці Ш. Перро залишив – доброчинність, спрямованість на прості, але одвічні людські цінності: доброту, чесність, працьовитість, любов, вірність.
-         А які особливості літературної казки ви помітили?

V I.  Робота в зошитах. Особливості літературної казки.

V I I.  Підсумок уроку.

     В основу свого твору Ш. Перро поклав народну казку. Французький казкар подав літературну обробку популярного фольклорного сюжету. Він змінив характери головних героїв (Попелюшка наділена рисами, які не притаманні казковому персонажу: вона сподівається, мріє, співчуває, і, найголовніше, здатна пробачити), зменшив кількість казкових елементів (Попелюшка з”являється на балу тільки два рази; в казці Ш. Перро відсутні казкові помічниці - пташки), увів нові персонажі, наповнив казку реалістичними побутовими подробицями. За допомогою казкових мотивів Ш. Перро висловлює свої думки, своє відношення до героїв. Казка Ш. Перро набула нового змісту.

V III. Інтерактивна технологія мозковий штурм.

-  Якби вам запропонували на параді казок представити Казковий світ Ш. Перро, то які б герої та казкові речі символізували б його?
  Заключне слово вчителя.
       Світ зарубіжної літератури безмежний. Нехай наші уроки – зустрічі з великим казкарем світу – допоможуть вам осягнути якусь частину  цього світу і знайти собі улюблених авторів, улюблені твори, яким ви не зможете після уроку сказати “Прощай”, а будете знову і знову чекати на зустріч з ними.


I X. . Домашнє завдання. Підготувати повідомленння про життя Г. К. Андерсена.

Немає коментарів:

Дописати коментар