Мета
. Вчити правильному, вдумливому,
виразному читанню та розумінню прочитаного; вчити порівнювати уривки
казок, виділяти в
них спільні і відмінні частини;
закріпити поняття “літературна казка” у зіставленні з
фольклорним варіантом, показати зв”язок
авторської казки з народною , розвивати усне мовлення, логічне
мислення,
пам”ять, уміння обстоювати власну думку; виховувати чесність, працьовитість,
доброчинність на
прикладі головної героїні казки.
Обладнання.
Виставка книг Шарля Перро та братів Грімм.
Словникова
робота. Інтерпретація.
Е П І Г
Р А Ф . Усі оповіді пройняті
намаганням показати ті блага, яких набувають лише чесні ,
терплячі , розумні, працьовиті, слухняні, і ту шкоду, якої завдає відсутність
цих якостей.
Ш.
Перро.
Р О Б О
Т А Н А У Р О Ц І .
І. Актуалізація опорних знань учнів.
Бесіда.
-Які твори називаються казками?
-Яке головне правило казок?
-Як створювалися народні казки?
-Як з”явилася літературна
казка?
-На які групи умовно можна
поділити літературні казки? Наведіть приклади.
ІІ Повідомлення теми та мети уроку.
Отже,я бачу,що ви вже маєте уявлення про
казку літературну і народну, і ми можемо сміливо вирушати в подорож по країні
казок.
У цій
подорожі нас чекають дві чарівні казки про „Попелюшку”.
Наше завдання сьогодні на уроці –
порівняти казку Шарля Перро з її фольклорним варіантом, який записали брати
Грімм, і виявити спільні та відмінні риси .
ІІІ
Підготовка до сприйняття нового матеріалу.
Завдання:
Прочитати епіграф, подумати і в кінці уроку дати відповідь, чи відповідає висловлення
Ш.Перро тим казкам, які ми розглянемо.
IV. Вивчення
нового матеріалу.
1.Запис
теми, епіграфу в зошити.
2.Бесіда з елементами коментованого читання.
1.Яку
назву мають казки
2.Прочитайте
і порівняйте початок цих казок. Про які події ми дізнаємося з цих
казок?Порівняйте .
3.
Прочитайте , чому Попелюшка не могла потрапити на бал ?
4.
Прочитайте як Попелюшка допомагала сестрам збиратися на бал. Звідки ми
дізнаємось ,що Попелюшка була добра і незлостива?Що ми можемо сказати про
авторське ставлення до героїні?
5. У
які сукні вбралися зведені сестри Попелюшки, коли їхали на бал? Зачитайте.
6. Хто
допоміг Попелюшці потрапити на бал ? Як ви гадаєте, ким була голубка у
народній казці? Чи виконала мати Попелюшки свою обіцянку?
7.За
допомогою яких чарівних перетворень Попелюшка потрапила на бал ? Давайте
пригадаємо , які саме перетворення сталися в казці Шарля Перро ?
Складання
схеми „Чарівні перетворення”
8.Хто
і як зустрів Попелюшку на балу
8.1
Розв”язання кросворду
„Герої казки Ш.Перро „Попелюшка”.
-
Хто допомагає Попелюшці потрапити на бал ?
-
Хто одружився з гордою вдовою?
-
У кого спитав принц , чи не бачили вони, куди поїхала юна принцеса?
-
Хто за наказом прица міряв черевичок дівчатам із заможних родин?
-
Яку поважну особу похилого віку в королівському палаці на балу вразила
краса Попелюшки?
9.Чому
Попелюшка поспішала додому, адже їй було так добре танцювати з принцем ?
10.Скільки
разів Попелюшка потрапляє на бал ?
11.Розкажіть,
як принц шукав прекрасну незнайомку.
12.Чому
в народній казці загублений черевичок приміряє сам королевич, а в казці
Ш.Перро це робить принців посланець?
13.Прочитайте
, як зведені сестри Попелюшки приміряють черевичок.
14.Як
склалася доля ображчиць Попелюшки
після її одруження?
15 Які
кінцівки у цих казках ?
|
Ш.Перро
„Попелюшка , або Соболевий черевичок”
„Один
багатий удівець одружився вдруге з удовою такою чванливою та гордовитою,
якої, відколи світ світом , ніхто й не бачив.”
„...сестри
спитали:-А ти, Попелюшко , хочеш поїхати на бал ?
-
Ой, ні, сетриці, не смійтесь з мене!Чи ж мені личить там бути?
-
А й справді, всі сміялися б , якби побачили на балу Чорногузку.”
„Дівчина
дала сестрам мудрі поради і навіть запропонувала зачесати їх .” ”...Попелюшка
була добра та незлостива, і зачесала
їх так гарно , що кращого було й бажати”.
“- Я, - сказала, старша, -
вберусь в сукню з червоного оксамиту й почеплю оздоби, які мені привезли з
Англії.
-
А я , - мовила менша, - вберуся в буденну сукню, зате надіну накидку,
гаптовану золотими квітами, й діамантове намисто – такого ні в кого немає!”
Хрещена
мати – чарівниця :”Якщо будеш слухняною дівчинкою , я зроблю так , що ти
поїдеш туди”.
Габуз Сукня
Миша Лакей
Ящірка Карета
Щур Кінь
Дрантя Кучер
„В
залі запала тиша. Гості перестали танцювати,музики – грати; так уразила їх
краса невідомої дівчини...Король, хоч який був старий, не зводив з неї очей й пошепки сказав королеві, що
давно не бачив такої вродливої і милої дівчини.”
Ч а
р і в н и ц я
У д і в е ц ь
В а р т о в і
П о с л а н е ц ь
К о
р о л ь
На
прощання Хрещена мати наказала їй над усе пам”ятати , що вона може бути на
балу тільки до півночі, бо опівночі всі чари зникають..
Два рази .
„За
кілька днів він (принц)
звелів
привселюдно, під звуки фанфар, оголосити, що одружиться з тією дівчиною, на
яку прийдеться соболевий черевичок.”
У
казці Ш.Перро принц розшукував чарівну незнайомку за допомогою посланців по
всьому королівству.
„Нарешті
принесли черевичок і двом Попелюшчиним сестрам. Та що вони тільки не робили,
як не старалися, - не взули черевичка, бо він не налазив на їхні ноги.”
„А
Попелюшка ,така ж добра, як і вродлива, взяла сестер у палац і незабаром
оддала їх заміж за двох молодих вельмож .”
Мораль
(у казці Ш .Перро )
”Бесспорно красота для женщин сущий клад;
Все неустанно
хвалят вид пригожий,
Но вещь бесценная-
да нет, еще дороже!-
Изящество, сказать иначе: лад.
Коль фея – кумушка
малютку
Сандрильону
Поставила и обучила
так,
Что заслужила
золушке корону,
Уж значит, эта сказка –не пустяк.
Красотки, есть
дары, нарядов всех ценнее;
Но покорять сердца
возможно лишь одним –
Изяществом,
любезным даром феи:
Ни шагу без него, но хоть на царство
с ним.
|
Брати
Грімм „Попелюшка”
В
одного багатого чоловіка тяжко захворіла жінка. Відчула вона , що скоро
помре, покликала свою маленьку доньку
та й каже ...
„-
Як?-обурилася мачуха.Ти вся в сажі та попелі, а хочеш на бенкет.У тебе нема ,
ні гарної сукні , ні черевичків, а ти хочеш танцювати.А дівчина все просить-
візьміть та й візьміть.Тоді мачуха
набрала миску сочевиці , висипала в попіл
та й каже:
-Оце
дивись: якщо визбираєш усю сочевицю за дві години, то підеш із нами...А коли
пасербиця виконала всю роботу , то мачуха сказала:
-Однаково
ти з нами не підеш , бо не маєш гарної сукні і не вмієш танцювати.”
Зведені
сестри наказують Попелюшці: “Розчеши нам коси, підпережи нас
поясами, почисть нам черевички, бо ми йдемо до королівського замку на бенкет.”
“Попелюшка зробила все, що вони
наказували, а сама заплакала...”
“- Розчеши наші коси, почисть
нам черевички, підпережи нас поясами, бо ми йдемо до королівського замку на
бенкет”.
„Попелюшка
ходила туди тричі на день. Плакала на могилі матері, і щоразу прилітала
біленька пташка. І коли дівчинці щось треба було , пташка кидала їй з
гіллячки те, що вона хотіла.”
„Швидко
вбралася в сукню із золотих і срібних ниток і пішла на бенкет „
„Назустріч
Попелюшці вийшов королевич, подав їй руку ,і
вона пішла з ним танцювати. Він ні з ким більше не хотів танцювати.”
Попелюшці
було необхідно повернутися раніше мачухи та її дочок.
Три
рази.
„Другого
ранку королевич пішов із черевичком до її (Попелюшки) батька та й каже:
-
Моєю дружиною стане тільки та дівчина, на яку прийдеться цей золотий
черевичок”.
У
народні казці королевич простежив за Попелюшкою і дізнався, де вона мешкає.
„Старша
взяла черевичок і пішла до своєї кімнати... пхала ногу. Пхала , а черевичок
замалий, великий палець ніяк не влазить.
Мати подала їй ножа,та й каже:
-Відріж
пальця.Як станеш королевою, тобі вже не треба буде ходити пішки...
Пішда друга сестра до своєї кімнати, легко
впхала ногу в черевичок, п”ята не влазить.Тоді мати дала їй ножа та й каже:
-Надріж
п”яту.Як станеш королевою, тобі вже не треба буде ходити пішки... ”
„Коли
прийшов час бути весіллю, з”явились і віроломні сестри, хотіли до неї
підлеститися і розділити з нею її щастя.І коли весільна процесія відправилась
у церкву, сиділа старша по праву руку, а молодша по ліву;і ось виклювали
кожній із них голуби по оку. А потім ,
коли поверталися назад із церкви сиділа старша по ліву руку, а молодша по
праву ; виклювали голуби кожній із них іще по одному оку .Так ось вони були
покарані за злостивість свою та лукавство на все життя сліпотою.”
Фольклорна
казка має як традиційний зачин , так і
традиційну кінцівку.Ш.Перро порушує цю традицію, він завершує свою казку
своєрідним „повчанням”, у якому сформульовано головний урок казки. Але
французький казкар писав свої казки для дорослих , тому й недивно, що ми не
знахдимо цих кінцівок у виданнях для дітей.
Для народної казки повчання, мораль ніколи
не були характерні. Це пов”язано з тим, що чарівна казка, з її неодмінною
перемогою добра і покарання зла, сама по собі вже є мораль.
|
Назва
казки Ш.Перро ширше, вона складається з 2 рівноправних частин : імені
головної героїні і назви найважливішого чарівного предмета. Уже самою назвою
французький казкар збирається захопити читача. Народна казка названа ім”ям
героїні.
У
французькій казці розповідь прискорена. Тут головне рух, дія,а все, що
стримує їх , вона відкидає.
В обох
казках Попелюшка не може потрапити на бал через те, що вона брудна і не має
гарної сукні. Але в народній казці мачуха задає їй роботу ,яку неможливо
виконати, щоб вчасно потрапити на бал.
Мачуха
в народній казці ще більш зла і жорстока.
Із
казки Ш. Перро ми дізнаємося про подробиці тогочасної моди. Про те, що
популярними були, “накидки гаптовані золотими
квітами”, що стан перетягували “шнурками , щоб бути тоншими та стрункішими”.У народній казці відсутні подробиці.
У казці
Шарля Перро , крім традиційних героїв (Попелюшки, її сестер , принца,) діють
цілком реальні персонажі: музики , вартові , гості, король, королева, принців
посланець, та найголовніше, з”являється ще одна дійова особа. Про кого
йдеться ви дізнаєтесь , коли розв”яжете кросворд.
Як
бачите це автор. Автор , як ми вже спостерігали, не приховує свого ставлення
до героїв , до того , що відбувається.
У
народній казці автор не втручається у розповідь. Для фольклорної казки
важливо тільки те, що роблять казкові герої, важлива дія.
Для
народної казки характерні трикратні повтори.
Зведені
сестри в народній казці дуже заздрісні та підступні, вони понад усе бажають
заволодіти черевичком і стати нареченою принца.
Казка
Ш.Перро закінчується не просто сімейним щастям. Попелюшка одружується з
принцом.Але для автора щастя – це коли щасливі всі .Тому в авторській казці Попелюшка пробачає своїх сестер і злу
мачуху.І просить надалі її любити. Попелюшка сподівається , що сестри стануть
нарешті добрими.Іншими словами, Попелюшка схожа за своїм характером на
звичайну людину , яка любить , страждає , сподівається, дарує прощення і не буває виключно доброю чи поганою.Ми з вами побачили , що народна казка іноді
буває і жорстока.Герої в народній казці тільки позитивні(Попелюшка) або
тільки негативні (мачуха та її доньки). Зло у народній казці жорстоко
покарано, добро перемагає.
|
V . Підсумкова бесіда.
Як
бачимо між двома казками існує багато розбіжностей. Однак Ш. Перро дещо замінив
незмінним.
Завдання:
використовуючи вислів Ш. Перро, дайте відповідь на запитання: Чи заслужила своє
щастя Попелюшка? Поясніть свою відповідь.
Отже, незмінними у своїй казці Ш. Перро
залишив – доброчинність, спрямованість на прості, але одвічні людські цінності:
доброту, чесність, працьовитість, любов, вірність.
-
А які особливості літературної казки ви помітили?
V I. Робота в зошитах. Особливості
літературної казки.
V I I. Підсумок уроку.
В основу свого твору Ш. Перро поклав народну
казку. Французький казкар подав літературну обробку популярного фольклорного
сюжету. Він змінив характери головних героїв (Попелюшка наділена рисами, які не
притаманні казковому персонажу: вона сподівається, мріє, співчуває, і,
найголовніше, здатна пробачити), зменшив кількість казкових елементів
(Попелюшка з”являється на балу тільки два рази; в казці Ш. Перро відсутні
казкові помічниці - пташки), увів нові персонажі, наповнив казку реалістичними
побутовими подробицями. За допомогою казкових мотивів Ш. Перро висловлює свої
думки, своє відношення до героїв. Казка Ш. Перро набула нового змісту.
V III. Інтерактивна
технологія “мозковий штурм”.
- Якби вам запропонували на параді казок
представити “Казковий світ Ш. Перро”, то які б герої та казкові речі символізували б його?
Заключне слово вчителя.
Світ зарубіжної літератури безмежний.
Нехай наші уроки – зустрічі з великим казкарем світу – допоможуть вам осягнути
якусь частину цього світу і знайти собі
улюблених авторів, улюблені твори, яким ви не зможете після уроку сказати
“Прощай”, а будете знову і знову чекати на зустріч з ними.
I X. .
Домашнє завдання.
Підготувати повідомленння про життя Г. К. Андерсена.
Немає коментарів:
Дописати коментар